Standert Triebwerk White Lotus

Voor de vierde keer mochten we een fiets bouwen voor Dale. Bij hem begint het in de winter altijd te kriebelen, en voordat je het weet, is hij alweer onderdelen aan het verzamelen voor een nieuw project. Dit keer begon het met een Rival XPLR derailleur, die hij had aangeschaft om zijn Standert Pfadfinder meer klimmogelijkheden te geven voor ritten in de Ardennen en Eifel. Deze kan immers een wat grotere cassette aan. Die derailleur werd gemonteerd, maar dat liet een probleem achter: er was nu een derailleur over. En bij Dale betekent dat maar één ding—er moet een nieuwe fiets omheen worden gebouwd.

De eerste aanschaf zette meteen de toon: 5-spaaks Elite wielen. Je moet ervan houden, maar bijzonder zijn ze zeker. Nu de basis was gelegd, kon de zoektocht naar een geschikt frame beginnen.

Omdat zijn andere Standert meer op endurance en gravel gericht is, wilde Dale dit keer een snellere, meer race-georiënteerde fiets bouwen. Via Kleinanzeigen.de, de Duitse variant van Marktplaats, vond hij een Standert Triebwerk in de kleur White Lotus. Een klassiek stalen frame, nooit gebruikt en nooit opgebouwd, maar wél voor een mooie prijs.

Hoewel de Triebwerk een klassieke uitstraling heeft, beschikt het frame over volledig interne kabelvoering. Dit bracht een uitdaging met zich mee: hoe zorg je ervoor dat de voorbouw past binnen het slanke, stalen lijnenspel? Uiteindelijk viel de keuze op een Ritchey Comp Switch stuurpen, gecombineerd met een FSA SL-K carbon stuur in 400mm. Om het geheel mooi af te werken, hebben we een bijpassende Ritchey headsetcover gebruikt—die we intern nog een beetje moesten bijslijpen om goed op de Triebwerk headset te laten passen.

De groepset is volledig SRAM Rival in 1x uitvoering, met een 46t Garbaruk kettingblad (eigenlijk wilde hij een 48t, maar de 46 was in de aanbieding…). De remschijven zijn van Jagwire, en de fiets rolt op Vittoria Corsa NEXT 30mm banden—ruim binnen de 32mm maximale clearance. De zadelpen komt van AliExpress, en het zadel is een Pro Stealth.

Zoals we inmiddels van Dale gewend zijn, is het weer een opvallende fiets geworden—en hij zal er ongetwijfeld de nodige reacties op krijgen. Maar daar doet hij het stiekem een beetje voor.

Specificaties:

  • Frame: Standert Triebwerk 56 ‘White Lotus’
  • Headset: Standert / Ritchey
  • Stuurpen: Ritchey Comp Switch
  • Stuur: FSA SL-K Internal 400mm
  • Zadelpen: Elita One Carbon
  • Groepset: SRAM Rival
  • Kettingblad: Garbaruk Aero 46t
  • Wielen: EliteWheels
  • Banden: Vittoria Corsa NEXT 30